tisdag 18 mars 2008

Utbildningen

Medan jag sitter och försöker ta ut min tyska universitetsexamen, funderar jag också mycket om framtiden. Det finns ju så mycket mer jag skulle vilja förstå och lära mig. Att doktorera är önskemålet nr.1! Här i Tyskland är det inget problem egentligen. Det skulle vara lätt att fortsätta här i Leipzig. Finansieringen är dock ett annat problem. Det kunde lösas genom stipendier (??) eller anställning. Men nu står det ju inte till debatt. Jag har redan bestämt mig att lämna Tyskland under sommaren. Att doktorera i Sverige verkar betydligt komplicerade. Universiteten vill iaf undvika skuggdoktorander som jag förstår. Samtidigt verkar det mycket svårt att få anställning som doktorand inom humaniora. Finns det överhuvudtaget möjlighet att bli det? I naturvetenskapliga ämde verkar det finnas ett oändligt stort antal doktoranplatser.

Nu vet jag inte än om jag kommer få jobbet jag ansökte till. Jag väntar varje dag på posten.

Igår har jag dessutom anmält mig till tre kurser vid Uppsalas Universitet. Det lär egentligen inte vara ett problem att få dem också, eftersom mitt tyska gymnasiebetyg är bra och jag är godkänd på TISUS. Så nu hoppas jag att det lyckas.
Följande kurser sökte jag till:

1.) Det flerspråkiga Sverige (30hp/2 terminer)
2.) Introduktion till datateknik för språkvetare (7,5hp)
3.) Introduktion till språkteknologi (7,5hp)

Inga kommentarer: