fredag 7 mars 2008

Fredags efter kl 13..

På tyska finns ett ordspråk som säger "Freitags nach eins macht jeder seins!". Det gäller tyvärr inte för studenter som är tvungna att sitta och plugga tiden runt. Fasta arbetstider finns inte. Igår kväll satt jag till kl 22 i mitt arbetsrum på universitetet (ja, jag är en av de lyckliga som får jobba här och har därför ett litet rum där man även kan sitta på eftermiddagar/kvällar/helger!) Imorse cyklade jag redan hit 9.30. Jag längtade väl redan lite efter den bekväma kontorsstolen och kaffebryggaren som är i gång dygnet runt! Men uppsatsen måste skrivas och det är så svårt hemma. Jag tror jag inte att jag är den typen av människan som klarar jobba hemifrån. Då hittar jag bara en massa andra saker att göra..

Dessutom funkar internet inte hemma, så det är lite svårt att kolla mejl och nyheterna angående strejken. Jag har min anställningsintervju på tisdag i Bonn. Nu har jag kollat tidtabellerna och jag hoppas att det kommer gå bra. Istället för en snabb tågresa från Leipzig till Bonn, blir det en lång lång väg genom hela republiken. Tidtabellen erbjöd mig en resa med 6 byte, det blir nog inget. Jag tänker inte sitta på en liten station i Vogtland och vänter där. Det blir nog snabbtåg till Berlin, 2 timmars uppehåll och sedan snabbtåg till Bonn. Hela resan? 8 timmar ungefär. För en 15 intervju.

Inga kommentarer: