lördag 15 mars 2008

Uppsats-Update

Lördagar är härliga pluggdagar. Vi är nästan ensamma på fakulteten. Bara Isabell som är doktorand, Julia som försöker plugga för sin sista tenta och jag som skriver magisteruppsats sitter här i institutionen för romanska språk. Ibland tittar Susanna, utländsklektor för portugisiska förbi för att småprata en liten stund. Idag blev det även en kort lunch på Café Protzendorf bredvid.

Första kapitlet är klart sedan i torsdags. Isabell har redan läst genom och korrigerat lite. Jag kämpade mig verkligen genom Ascolis "Saggi ladini" från 1873 och Battistis skrifter om det retoromanska språket. Det var nog det kapitel jag fruktade som mest. Idag skrev jag färdig underkapitlet om den sociolingvistiska situationen i Dolomiterdalarna. Imorgon blir det den historiska kontexten från romanisering tills 1919. Sedan är jag klar med det stora andra kapitel.

Det återstår det tredje kapitel om Ladin Dolomitan, en skriftlig koiné för alla ladinska dalar, som skapades i slutet av 1980-talet och som ska fungera som ett band mellan de olika regioner. Här finns iaf några informationer om ladinska.

Ikväll går jag på bio med min kompis Andreas. Det blir nog intressant om vi kommer fram. Leipzig är full med poliser pga skottlossningen framför en diskotek förre veckan. Samtidigt finns det ett fotbollspel mellan två lokala klubbar idag, så chansen för attacker mellan huliganer är ganska hög.

2 kommentarer:

Bodil Z sa...

Läser du en del av texterna direkt på ladinska eller är de texter du läser om språket på italienska? Förstår du talad ladinska?

krakri sa...

De flesta texterna jag läser är antingen på tyska eller italienska. Det finns nästan ingen forskning som är publicerad på ladinska. Om det finns en ladinskspråkig artikel, så finns det oftast två versioner.
Jag förstår tyvärr inte talad ladinska. Skriftliga texter kan jag "rimma ihop" med mina språkkunskaper i franska och italienska. Dessutom hjälper lingvistiska kunskaper om utvecklingen av romanska språken, syntax och morfologi enormt mycket.