onsdag 12 mars 2008

Thank you for travelling with Deutsche Bahn

Igår kväll kom jag tillbaks från Bonn där jag hade en anställningsintervju hos DAAD. Intervjun var kl 11.30, därför var jag tvungen att redan åka en dag tidigare. Intervjun var jobbig och väldigt ansträngend. Vi var 7 studenter som sökt jobb i Sverige. Alla med väldigt olika bakgrund, men de flesta hade läst "tyska som främmande språk" fast alla med olika inriktningar. Jag var den sista som skulle intervjuas, så därför hade jag chans att prata med de andra som hade sin tur innan mig. En tjej kom ut igen efter 10min och var helt förstörd. Hon såg verkligen chockad ut och vi andra fick ännu mer panik. De (juryn består av 3 professorer i germanistik, nordisk filologi och äventuellt DaF) hade frågat många detailjerade frågor om grammatiken och realia. Hon var även tvungen att säga något på svenska, eftersom hon inte hade läst svenska formellt på universitetet. Nästa tjejen var från Berlin och ville inte åka någon annanstans än Stockholm. Det hade hon tydligen förklarat i sin ansökan. (Kanske skulle jag anmärka att det finns 3 tjänster Sverige: i Uppsala, Stockholm och Göteborg.) Hon kom ut igen efter dryggt 10min, förstörd och onöjd. Hon berättade att hon hade fått skumma frågor om grammatiska moment och de hade tydligen kritiserat henne hela tiden och bett om mer detaljerade svar. Sedan kom jag, sist av alla. Jag blev presenterade till juryn och den första professorn började intervjun att lägga märke till att jag föddes i Karl-Marx-Stadt. (Det händer väldigt ofta!!) Jag kom inte ihåg hur hon kom till det, men hennes egentliga fråga var vart i Tyskland jag skulle resa med mina svenska studenter om vi hade möjlighet att åka nord-väst om Berlin och fritt temaval. Sedan kom en andra professorn med massa grammatiska frågor om tyska syntax, svenskars problem med tyska morfologi osv. Jag skulle snabbt planera en läs-och skrivkurs i detalj. Dessutom fick jag några frågor om kultur och vilka innehåll jag skulle undervisa. De frågade förstås varför en romanist vill åka till norden. Ingenting på svenska dock och ingen fråga om mig själv eller min praktiska erfarenhet. Jag var inne drygt 20min, så betydligt längre än de andra. Ingen aning om det är bra eller inte. Jag får se helt enkelt.

Det som egentligen var ännu jobbigare dock var hela resan. På grund av den eventuellastrejken som stoppades i söndags fanns inte mitt regulära tåg. Så var jag tvungen att åka via Berlin, inklusive ett 2 timmars uppehåll på Hauptbahnhof, en station som jag aldrig kommer gilla. Igår åkte jag den vanliga sträckan via Mainz. Det blev en trevlig, men alldeles för lång resa längs Rhen med blick på vackra vinberg.

Här kommer en lista med alla stationer/städer jag har sett från tåget. I många hade jag inte varit förrut, så det blev ganska intressant att titta på dem en kort stund. Och så finns det ju också många där tåget inte stannar, men som verkar rätt trevliga:

- Lutherstadt Wittenberg
- Berlin
- Hannover
- Bielefeld
- Hamm
- Hagen
- Wuppertal
- Köln
- Bonn
- Koblenz
- Mainz
- Frankfurt a. M.
- Fulda
- Eisenach
- Gotha
- Erfurt
- Weimar
- Leipzig

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan inte annat än att önska dig lycka till så:
LYCKA TILL!
Hoppas det går vägen. tack för hälsningen från Per föresten =)
Kram

krakri sa...

Hej Linnea och välkommen hit! :)
Vi får nog se. Om 2 veckor får vi besked.
*kram*