tisdag 19 februari 2008

På återseende!

Det var för drygt en vecka sedan när jag skrev sista inläggen. Sedan dess har ändrats rätt mycket. Min Älskling har varit här för en hel vecka. 7 underbara dagar och nätter trots all stress. Han åkte i förgår tidigt på morgonen. Tågstationer är skumma platser tycker jag. De är skenheliga. Åt en sida är dem trevliga, bjuder på nya äventyr, lockar med intressanta resor och en öppen värld. Åt andra sidan drar dem människor isär, elakt tittande konduktörer visslar högt när man ska skiljas. Medan den ena börjar resa, stannar den andra olycklig på perrongen. Men jag är glad att min kärlek har kommit hem väl och är tacksam för den veckan vi hade tillsammans.

I fredags åkte vi till Rom. Vi gick direkt till Kapitolin och tittade ned på Forum. Vädret var bra, solen sken och det var mycket folk på platserna. Synd att vi bara stannade 2 dygn...

Nu är ni kanska lite förvirrad, eller? Hah, vad bra! Självklart åkte vi inte själva till Italien, även om det hade varit underbart. Just nu finns det en underbar utställning här i Leipzig som heter "Rom CCCXII". Den befinner sig i en gammal gasklocka och visar en panoramatavla av den antika staden Rom på året 312. Bilden är verkligen målad, scannat in och sedan skrivit ut på tyg. Ett fantastiskt multimedialt upplevelse. Här får ni kanske en lite idé hur utställningen ser ut. Tyvärr bara på tyska, men bilderna kan ju också betraktas utom språkkunskaper.

Inga kommentarer: