lördag 23 februari 2008

Jobb = CV = Kaos = ????

Varför är det så krångligt att skriva en ansökan på svenska?!? Inte att det skulle vara lättare på tyska. Nej, självklart inte. Men på svenska blir det skumt på något sätt. Inte fel, men jag är förvirrad. Ansökningar på tyska verkar mycket annorlunda och lite enklare. Då behöver man ju bara lista upp en massa saker. På svenska blir det som en kreativitetsäventyr. Allt måste stylas upp på ett visst sätt. Hmmm.. Och det återstår en hel massor frågor från mig som utlänning. Vad är t.ex. skillnaden mellan en meritförteckning och ett CV? Vad betyder personligt brev? Är det typ motiveringen eller någon personlig beskrivning? Arghhh, liknar en svensk meritförteckning det tyska cv:et eller ligger jag helt fel? Det känns om jag måste plugga en gång till. Jag vill ju bara ha ett jobb, det kan inte vara så svårt. Det blir nog lite extra google-sökning för att hitta några idéer.

1 kommentar:

Unknown sa...

Enligt mina iaktagelser är ett CV allt. DVS meritförteckning+ansökan+ personligt brev.

Meritförteckning är en lista på dina meriter

personligt brev är just ett personligt brev där du skriver något personligt

men jag håller med dig det är krångligt. Det är inte lätt för mig som svensk heller men en bra tumregel är att du ska vilja anställa dig själv. Spelar inte så stor roll med stil etc bara det framgår vad du har gjort och att du vill ha jobbet samt varför du skulle bli anställd.