torsdag 26 juni 2008

Hemlängtan

Idag ska jag lämna Leipzig. Staden som har varit mitt hem sedan 2002 när jag började plugga på universitet. Det känns märkligt och samtidigt spännande för jag ska flytta in i mitt gamla barnrum igen. Där har förändrats mycket även om möblerna är fortfarande samma. Men minnen finns ju inuti mig och jag ser fram emot att vara "mammas flicka" igen åtminstone för ungefär 5 veckor. På lördag hämtar jag mina böcker och grejer från mitt rum i Leipzig. Idag tar jag bara några kläder och personliga saker mig.

I ryggsäcken ligger en liten bok som jag köpte i måndags i Uppsala, "Sommarbarn" av Katerina Janouch. Boken påminner mig i många sträcken om min egen barndom och hur det kändes när man plötsligt fick anpassa sig till ett nytt liv, där gamla regler och normer hade försvunnit och allt var så annorlunda. Jag följer Katias spår i 70tals-Sverige, hur det känns att ser ut som de andra, men ändå vara annorlunda. Boken är mycket fängslande och jag ser fram emot att läsa klar den. Knappt 100 sidor har jag kvar.

Inga kommentarer: