onsdag 11 juni 2008

Hemlängtan

Det är mycket intressant med hemlängtan när man vistas utomlands. Egentligen brukar de flesta inte bry sig så mycket om sitt hemland. De flesta vågar kanske inte säga att de egentligen tycker om sitt land för då kunde man ju anta att de var nationalister. Jag kände alltid likadant, var inte så "stolt" att vara tyska, kände mig mer europeisk än tysk. Men nu, när jag börjar packa mina grejer och tidpunkten där jag kommer flytta till ett nytt land "på riktigt" och inte bara för en eller två terminer, då börjar jag tänka lite efter. Det finns faktiskt många tyska saker som jag verkligen gillar och som jag kommer att ta med.bröd:
  • bröd: Jag älskar rågbröd, helst nybakat med lite smör och salt på.
  • kvarg: Varför finns det ingen kvarg i Sverige?! Vilken tur att LIDL expanderar...
  • Nikolaus: Tycker att det är så en mysig kväll när hela familjen putsar skorna och ställer dem framför dörren.
  • sockerstrut: Barn ska få en sockerstrut när de börjar skolan. Då uppskattar man ju skolan mycket mera och i Sverige finns ju så många björkträd där sockerstrutarna kan växa perfekt.
  • Abendbrot: Så mysigt med familjen/kompisarna, färskt bröd, olika sorters pålägg och saltgurkor m.m. Jag behöver verkligen bara en varm måltid per dag.
  • fruktte: Jag har redan köpt massor av mina favorittesorter. I Sverige verkar det bara finnas aromatiserat svartte. Men jag vill så gärna ha fruktte.
  • Arte och 3Sat: Jag saknar vissa tyska kanaler, men jag hoppas att man kan få dem ändå.
  • diminuitivformer på -chen: Ibland kan jag inte uttrycka mig på svenska. Det stör mig enormt. Särskilt diminuitivformer som är så viktiga fattas enligt mig.
  • "Super-Kino-Dienstag": Det önskar jag mig verkligen. Halva priset för en biobiljett på tisdagar. Snälla ni, svenska biografer.
  • sådana "drogeri"-affärer
  • bagerier och charkuterier och inte bara avdelningar på mataffärerna
  • post på lördagar
Egentligen känns det inte riktigt än som jag skulle "utvandra". Nej, jag flyttar ju bara till Sverige. Just nu känns det inte annars än att flytta till Berlin eller Hamburg eller någon annanstans i Tyskland. Fast det kommer nog sedan när den första euforin är borta. Å andra sidan har jag redan bott där ett tag och trivdes bra. Det kanske berodde på Abendbrot som vi ibland åt istället för svensk middag.

3 kommentarer:

Keri sa...

Vad härlig är din lista! Och det är faktiskt samma saker jag kommer att sakna - utöver mina barn och mitt barnbarn.

Bröd, post på lördagar, drogerie...

Känner du för övrigt till den här bloggen: www.fiket.de? Thomas har bott i Sverige i fem år, tror jag. Och han skriver regelbundet om sina erfarenheter. De är ofta ganska givande.

krakri sa...

Jag "hamstere" faktiskt redan och köper massor av fruktte! ;)
Visst kommer jag ännu sakna mer, ssk min familj och vänner i Leipzig.

Thomas' blogg känner jag också till. Tack för länken ändå! Visst har du rätt! Det är oftast mycket givande att dela sina erfarenheter med varandra.

Unknown sa...

Hu.. även jag som svensk saknar vissa saker i din lista... Främst drogerie... Vi får helt enkelt tokköpa varje gång vi åker till tyskland! <3