måndag 9 juni 2008

Fotbolls-EM 2008 i Schweiz

Fast det är inte Sverige, Tyskland eller Italien som deltar. Nej, här spelar fotbollsspelare som kommer från Ladinien, Occitanien eller Katalonien. Aldrig hört om detta? Jag pratar om Fotbolls-EM av de språkliga minoriteter i Europa som hölls i Surselva (Schweiz). Den så kallada EUROPEADA.

Följande 20 autoktona och nationella minoriteter deltog på första EM:

01 CH Rätoromaner i Schweiz
03 D Danskar i Tyskland
04 D Nordfriser i Tyskland
05 D Sorber i Tyskland
06 DK Tyskar i Danmark
07 E Katalaner i Spanien
08 F Occitaner i Frankrike
09 GB Walesare i Storbritannien
10 H Tyskar i Ungern
11 H Roma i Ungern
12 I Cimbrer (tysk dialekt talande) i Italien
13 I Sydtyrolare (tysk- och ladinskatalande!!!) i Italien
15 PL Tyskar i Polen
17 RO Kroater i Rumänien
18 RO Aromuner i Rumänien
19 RUS "Karatschay Community" i Ryssland
20 YU Kroater i Serbien

Här finns en bra inlägg av tyska nyheterna, Tagesthemen, om EUROPEADAn. Tyvärr bara på tyska.

Det viktiga var kanske inte att vinna utan att deltaga, men det fanns också en väldigt tydlig politisk betydelse bakom EM. Många av de deltagarna är faktiskt utrotningshotade, iaf som språklig minoritet. Språken är så pass små att de försvinner. Många av de nationella minoriteterna är inte skyddade i sina hemländer. Det här en fråga om språklig och kulturell mångfaldighet. Det spelar ingen roll om ett språk talas nu av 82miljoner eller 5000 människor. Varje språk är berikande för oss i Europa.

Förresten: Sydtyrolen blev Europamästare. De vann 1:0 mot Kroaterna i Serbien.

4 kommentarer:

Bodil Z sa...

Intressant! Jag skrev förresten nyligen om aromunerna hos mig och cimbrerna har jag också haft ett inlägg om. Och troligen ytterligare någon av de här minoriteterna.

krakri sa...

Mycket intressant! Jag läste dina inlägg. Är de Gottsche(??)-tyskarna samma som cimbrerna i Italien? Tror inte riktigt det. Sefarderna skrev du också om, eller?

Förresten tyckte jag det som var mest spännande med det här var de stora skillnaden mellan deltagarna. Katalanerna har ju en hel annan status än t.ex. cimbrerna.

Bodil Z sa...

Nej, Gottscheerna är något annat än cimbrer. I alla fall bor de relativt långt ifrån varandra om man tänker på de berskedjor och åsar som finns emellan dem. Kanske har de samma eller ett liknande ursprung, kanske förstår de varandras varianter av tyskan, jag vet inte. Hittade du min gamla text om cimbrerna förresten? Kanske vet du något om ursprunget till det där ordet "pechar". Här är en länk om du vill titta:
http://www.bodilzalesky.com/blog/2005/08/07/di-belt-vo-lusern/

krakri sa...

Tack för länken! Jag hittade ju bara texterna om de andra språken.
Nej, tyvärr vet jag inget om cimbriska. Jag har läst rätt mycket om de "isole linguistiche" och tycker det är mycket spännande med deras utveckling, men om språket själv har jag ingen aning. Tyvärr!