onsdag 25 juni 2008

Midsommar 2008

Tillbaks i Tyskland igen efter en lång vecka på tre olika platser.




Första stopp var Bonn-Bad Godesberg där jag deltog i en konferens för blivande språkassistenter. Det var mycket roligt där och det känns oerhört spännande att vara DAAD-stipendiat. Jag lärde mig mycket och är också väldigt imponerad över många andras mod att resa till vissa länder. Jag skulle nog aldrig våga att resa till Jemen, Guatemala eller Iran.


Sedan blev det ett mellanstopp i Mainz. Många hade varnat mig att staden skulle vara så ful men jag gillade den verkligt. Gamla staden är så vacker och att ha Rhen så nära är alldeles underbar. Där träffade jag också en gammal bekant. Första gången i verkligheten dock, förrut (sedan 2000) hade vi bara kommunicerat virtuellt. Men det var härligt att träffa henne äntligen på riktigt.



I torsdags tog jag planet från Frankfurt/Hahn till Göteborg. Sedan blev det en lång bilresa till Undenäs i Karlsborgs kommun där jag skulle fira midsommar med min pojkväns familj. Vädret var så där, majstången lagom stor och folket lite blygt att dansa. Jag hade ingen tur på lotteriet men jag vann en Daim-kaka på chokladhjulet. :-)


Den här bilden tog jag under en promenad med hundarna. Bakom träden på höger sidan bor min pojkväns föräldrar i en gammal byskola. Det är så härligt lugnt och fint där, men jag tror dock att jag skulle sakna storstadslivet där.

Fint litet hus på samma väg. Jag gillar verkligen närheten till naturen där.

Inga kommentarer: