tisdag 23 april 2013

Världsbokdagen 2013

Visste ni att det är Världbokdag idag? 1995 beslutade Unescos generalkonferens att den 23 april skulle bli en festdag för hela världen för att fira böcker, författare och läsning samt värna om människors fria tillgång till information.

Min kollega Carles påminde mig faktiskt idag att man firar den helige Jordi i Katalonien just den 23 april. Traditionellt ger man en bok till den man tycker om. Givaren får sedan en ros tillbaka. Mycket trevligare än de vanliga Alla-Hjärtans-Dags-traditioner tycker jag.


Om jag skulle vara tvungen att välja ut en bok till någon i present då skulle det blir "Lille prinsen" av den franske författaren Antoine de Saint-Exupéry. Den skulle också finnas med på den boklistan/bokpåsen som jag skulle vilja ge alla nyfödda barn. I min drömvärld skulle nämligen alla föräldrar få ett startbibliotek när de får barn.

Vilken bok skulle ni välja?

(Förresten: Ni som följt mig ett tag vet ju att jag samlar "Lille prinsen" i olika språk. Jag är uppe i 32 nu.)

Inga kommentarer: