lördag 20 april 2013

Vår i Västerås

I torsdags fyllde min mamma 60 men eftersom det var en veckodag flyttades firandet till helgen. Istället för ett kalas önskade hon sig en utflykt med familjen. Med en liten plutt som jämt har myror i brallan är det faktiskt inte så lätt. Först tänkte vi på Hammarskogs friluftsområde men med översvämningar och leråkrar är det inget kul. Så det blev en härlig utflykt till Västerås. Det var faktiskt första gången jag varit där. Vi brukar ju åka igenom på väg till svärföräldrarna men vi aldrig stannat.

Vilken fin stad Västerås är. Soligt och trevligt. Fin gatukonst. Vacker domkyrkan. Gulliga små trähus. Rea på en härlig garnbutik. Bra köp på Stadsmissionen. Jättegod lunch på Global living.

Det allra bästa var dock Vallby friluftsmuseum. Som en miniatyr-Skansen fast utan köar och gratis inträde.




Det var första gången Plutten fick träffa alla möjliga djur i verkligheten. Kaninerna, fåren och gässen var roligast tyckte han. Hästarna var spännande att titta på. Grisen var inte så imponerande.

Vi kände lite på trädstammar, hoppade i vattenpölar och klappade solvarma stenar. Sedan blev det picknick i solen innan vi åkte hem igen.



Så här glad blir man i solen

4 kommentarer:

Hemkära Hanna sa...

Vad härligt!
Vallby är ett riktigt trevligt sälle.

krakri sa...

Det tyckte vi med. Det blir nog fler utflykter dit i framtiden. :-)

Queen of Kammebornia sa...

Jaha, nu fick jag lust att åka till Västerås helt plötsligt! Kram!

krakri sa...

Vad härligt att du fick lust! Önskade bara jag hade haft kameran med mig.

Kram tillbaka!