måndag 28 januari 2008

morgon
När morgonens sol genom rutan smyger,
glad och försiktig,
lik ett barn, som vill överraska
tidigt, tidigt en festlig dag --
då sträcker jag full av växande jubel
öppna famnen mot stundande dag --
ty dagen är du,
och ljuset är du,
solen är du,
och våren är du,
och hela det vackra, vackra,
väntande livet är du!

{karin boye}

~ för ungefär ett halvt år sen fick jag idén att klistra dikter på min vägg igen som jag hade det förut när jag var tonåring och bodde fortfarande hemma hos min mamma. där var väggarna fulla med brecht, borchert och neruda som jag älskade som mest när jag hade min rebelliska period. efter en lång tid kom nu plötsligt längtan efter väggpoesin igen. jag hittade den fina dikten som nu hälsar mig när jag vaknar på morgonen. och just i det momentet när jag läser dikten försvinner längtan efter min älskade för han har samma dikten, fast på dörren till vardagsrummet.

4 kommentarer:

Keri sa...

Jag brukar under dagens lopp försöka hitta någon fin dikt för att läsa högt den på kvällen åt min mås i telefonen. (Han är synskadad.) Vi kallar det för "dagens dikt". Och idag ska det bli den här dikten. :-)

Annars har jag varje dag en annan dikt på väggen - kolla här.

krakri sa...

Dagens dikt låter som en riktigt fin tradition. Vi brukar läsa godnatt-sagor för varandra i telefonen. Ibland blir det enskilda sagor, men oftast läser vi böcker. Varje kväll blir det så ett kapitel. (Fast det gör vi även om vi ligger bredvid varandra.)
Gillade din mås Karin Boyes dikt om morgonen?

Tack för länken! Jag tror det blir sånt kalender nästa år. :)

Keri sa...

Ja, åh ja, han gillade dikten mycket.

Men detta med godnatt-sagor det låter också skönt. Vad håller ni på att läsa just nu?

krakri sa...

härligt! :)

just nu läser vi "vi på saltkråkan" som jag fått som födelsedagspresent. fast det dröjer lite eftersom jag brukar vara så jättetrött varje kväll och orkar inte lyssna så mycket.