fredag 12 oktober 2012

Farmers market Uppsala

En sak som jag älskar här i Uppsala är Bondens egen marknad som finns varje fredag från kl 12 till 18 framför Resecentrum. Där hittar man allt från honung, färskost, fårskinn, frukt, grönsaker till ägg och kött. Allt är lokalt producerat och det mesta tom kravmärkt. Hurra!




(Bild lånad från Bondens egen marknads hemsida.)


Åh, vad jag älskar att strosa runt där med plutten, provsmakar produkterna och småprata lite med "producenterna". De älskar sina jobb och vet så mycket om sina produkter. Jag har lärt mig om olika honungssorter och hur blommorna påverkar färgen och smak. Idag fick plutten en inbjudan till Vallgarns gårdsmejeri för att hälsa på getterna. Han är nämligen mycket förtjust i deras pepparrotsfärskost. Det kanske blir en tur snart. :D





Seit 2010 gibt es in Uppsala einen Bauernmarkt, der jeden Freitag von 12 bis 18Uhr vorm Bahnhof stattfindet. Ich hatte ja immer die Wochenmärkte so doll vermisst, aber seit es den Bauernmarkt gibt, bin ich richtig froh. Dort gibt es alles von Honig, Schaffellen, Obst und Gemüse, Fleisch bis zu Käse. Alles regional produziert und das meiste kommt von Biobauern.

Ich mag wirklich die Atmosphäre. Man darf alles kosten und ich schwatze so gern mit den Produzenten. Da kann man so viel lernen: über Tierhaltung, Obstsorten, Honigfarben usw. Heute hat der Spatz auch eine Einladung zu einem Bauernhof mig Ziegenhaltung bekommen. Den Meerrettichfrischkäse, der dort produziert wird, isst er nämlich richtig gern. Vielleicht fahren wir ja bald. :D

Inga kommentarer: