fredag 9 maj 2008

Gymnasieutbildning

Nu har högskoleverket börjat bedöma min tyska gymnasieutbildning. Så här se det ut:

TYV4 - TYSKLAND GYMNASIEUTBILDNING/MOTSV

Land: TYSKLAND
Betygspoäng:1.00
Omräknat värde:20.00 (20)
Avgångsdatum:2003-03-02
Kurs KodKod
Engelska B EN201 Enl landregler
FRANSKA STEG 4 FR1304 Enl landregler
Fysik B FY202 Enl landregler
Idrott och hälsa A IDH200 Enl landregler
ITALIENSKA STEG 3 IT1303 Enl landregler
Matematik E MA205 Enl landregler
Samhällskunskap A SH200 Enl landregler
TYSKA STEG 7 TY1307 Enl landregler


Matte E är helt sjukt! Jag kan ju ingen matte (längre..) ;-)
Historia saknas fortfarande, kemi kunde jag också få bedömd eftersom jag läste det t.o.m. åk 11.
Och vad har hänt med latin?

Nej, jag är verkligen ingen plugghäst..

3 kommentarer:

Keri sa...

Jag tror Latin är inte alls så vanlig i den svenska gymnasieutbildningen som det är här i Tyskland. Det som vi kallas för "Latinum" är i alla fall inte nödvändigt för att läsa i läkareyrket eller juridik. Min mås har berättat för mig att läkare i Sverige får inte prata eller skriva ord på Latin om det gäller patienterna. Det får de bara när de prata med andra läkare.

Men matte E - är det mycket dåligt? Vad betyder all de siffrorna och bökstäverna? Allt tycks ju vara ganska kryptiskt...

krakri sa...

Nej, latin är inte så vanligt. En kompis till mig hade latin på gymnasiet men det liknade mer en Arbeitsgemeinschaft.

Matte E är inte dåligt alls. Det är den högsta kursen man kan läsa i Sverige - på gymnasienivå iaf. Siffrorna vet jag inte, men svenska elever får läsa olika kurser på gymnasiet. Vissa är kärnämnen som t.ex. Svenska A+B. Eftersom jag inte hade svenska i min tyska skola fick jag göra ett prov. Jag skrev TISUS-provet för att kunna styrka mina kunskaper i svenska. De andra kurserna liknar ju våra Leistungs- und Grundkurse. Språk t.ex. delas upp i Steg 1 till Steg 7. För att kunna plugga tyska på universitet krävs t.ex. Steg 3 i tyska såvitt jag vet.

Här hittar du lite information om de olika kurserna.

Unknown sa...

Matte F kan finnas på vissa skolor som speciellt val, det finns dock ingen direkt kursplan för matematik F. Främst är det en lite-av-varje-som-kommer-på-universitetet-kurs.

Det jag tycker är skumt är att dom ens ids med att ge dig tyska till steg 7, visst det är den högsta nivån på gymnasiet men det framgår väll att du är modersmåsltalande tyska...

ps snart ses vi!