tisdag 26 februari 2008

Ansökningar del 2

Ibland undrar jag varför människorna skriver ansökningar överhuvudtaget. Visst, för att få jobb. Men jag tänker på innhållet, inte ändamålet. Vad innebär det att skriva en ansökan? Först och främst stylar man ju upp allting, här finslipas några svarta detaljer och sedan skönmålar man resten. Motiveringen är förstås extremt hög och hela ansökan ska verka som om man själv är den perfekta anställda. Men om alla vet om hela skrivprocessen, om alla har förmåga att dechiffrera produkten, varför ska man lägga då mycket möda på det? Kanske för att låtsas att man är del av den processen. Någon sorts norm i vårt samhälle. Alla är med, då måste du också. Jag ska väl foga mig nu och låtsas jag är perfekt för jobbet. Kanske lyckas jag inte bara övertyga mig själv, men arbetsgivaren också.

1 kommentar:

Unknown sa...

Tro mer på dig själv! Vem skulle du anställa? en osäker person som inte vågar göra något alls utan att fråga först? eller en person som ibland kanske gör fel men inte hänger över din axel och undrar om allt? Jag hade anställt den självsäkra personen för även om det blir fel ibland så är han/hon självgående och jag kan koncentrera mig på annat.