onsdag 6 februari 2013

Nationaldag

Idag är det samernas nationaldag! Det första firandet skedde i samband med
inledandet av FN:s internationella urbefolkningsår 1993 i Jokkmokk.
Trots att det är 20 år sedan är jag säker att inte många känner till det.



Samiska flaggan Foto: Anna Skielta
Foto: Anna Skielta


 Idag tänker jag på min studiekompis Anna Sofie i Jokkmokk som lärt mig så mycket om samerna när jag var nyinflyttad (nyinvandrad?) i Uppsala. Jag blev så nyfiken att det blev tom 30hp i Samernas kultur och samhälle vid Umeå universitet så småningom.
Om någon är intresserad att lära sig mer om Sveriges minoritetsspråk kan jag rekommendera kursen "Det flerspråkiga Sverige". Det är en distanskurs och man träffas tre  gånger per delkurs i Uppsala. Totalt finns det fyra  delkurser och alla fyra är lika intressanta. Och det bästa: Det finns platsgaranti!!!


Sofia Jannok - Irene


Heute ist der samische Nationalfeiertag, der seit 1993 in ganz Sápmi, d.h. in den samischen Gebieten in Norwegen, Schweden, Finnland und Russland gefeiert wird. Hier in Uppsala wurde auch die samische Flagge zur Feier des Tages gehisst. Samisch ist nämlich eine der fünf nationalen Minoritätssprachen Schwedens.

Inga kommentarer: