söndag 14 september 2008

Livet och sånt

Nu var det verkligen länge sedan jag skrev någonting här. Det beror dock inte på att det inte händer särskilt mycket i mitt liv just nu. Hellre tvärtom! Det händer så pass mycket att jag inte hinner skriva om det varje kväll. Jag har börjat jobba på universitetet och det tar mycket tid och kraft. Så många nya kollegor som jag försöker komma ihåg varje dag. Så många nya saker som jag försöker förstå och använda. Nu undervisa jag 2 kurser à 90min varje vecka i muntlig språkfärdighet. I slutet av oktober får jag två kurser till plus några kurser inom ett annat program. Sedan är jag ansvarig för filmkvällarna på institutionen. Jag trodde faktiskt inte att det skulle bli så svårt att vänja sig vid "ett jobbliv" men det är det. Jag är så trött varje kväll att jag egentligen bara hoppar in i sängen. Jag är faktiskt väldigt glad att jag redan pratar svenska så pass bra att jag slipper lära mig ett helt nytt språk. Men trots att jag är van med många saker tar det tid och jag noterar varje dag att det finns visst många skillnader mellan Tyskland och Sverige som jag inte kände till tidigare. Som beteendet mellan kollegor osv. Men i stora sätt trivs jag här och mina studenter är väldigt trevliga och snälla.

Samtidigt läser jag några kurser på universitetet som jag verkligen gillar hittills. Den ena handlar om det flerspråkiga Sverige och betraktar flerspråkigheten i olika perspektiv. Den andra läser jag inom språkteknologiprogrammet. Nu sitter jag en gång i veckan i en datorsal och försöker komma ihåg alla konstiga kommandon inom Linux för att lösa mina uppgifter. Här i Uppsala är det obligatoriskt att bli medlem i en s.k. "nation" när man pluggar på universitetet. Som icke-svensk har jag ju ingen direkt anknytning till en region eller stad, så jag hade lite svårt att bestämma mig. Det blev till slut Smålands nation, en av de mindre nationerna. Hittills har jag bara varit på en reccemottagning, men det var väldigt trevligt och det känns direkt att Smålands är en väldigt liten nation jämfört med många andra här. Jag får nog se om jag lär mig alla snapsvisor under min studietid i Uppsala.

Inga kommentarer: