tisdag 16 september 2008

Kulturnatt

I lördags var det dags igen för årets Kulturnatten. Trots den stora risken för ungdomsfylla brukar evenemanget få hela stan på fötterna. Programmet i år var fullpackat med dansuppvisningar, teaterpjäser och förstås orgelmusik i Domkyrkan som jag gillar så mycket.

Vi hade bjudit några vänner till middag och planerat att gå ut på Kulturnatten efteråt. Det blev inte som planerat. Hälsan gjorde ett streck i räkningen. Soffan blev min bästa vän den kvällen och först efter två huvudvärkstabletter klarade jag gå ut en liten stund. Då blev det förstås lite improvisering i själva programmet också för vi hade ju velat åka med Lennakatten till Marielund samt fika där. Nu blev det körstafett på Missionskyrka istället som var väldigt fint. Efteråt gick vi till Stadsbiblioteket. Där brukar alltid elever från Bolandsgymnasiet uppträda. I år sjöng de sånger ur Chess-musikalen och några popklassiker. Huvudet klarade dock inte mera och så avslutade vi hela kvällen med att köpa en lott på biblioteketslotteriet. Trots huvudvärken hade jag nog en lycklig hand, för vi vann nämligen. Priset blev den här lilla boken och jag är väldigt glad över den.


Förresten blev Kulturnatten dessutom ett bra exempel för alkoholkulturen. Enligt polisen omhändertogs 41 personer för fylleri. Drygt hälften var under 18. Strax efter midnatt hörde jag sambon prata i telefon. Då hade jag redan sovit några timmar för huvudvärken var för starka. Först fattade jag inte riktigt varför han pratade i telefon, men det fick jag höra snart. Någon hade skjutit i vårt fönster i vardagsrummet. Första rutan (av 3) hade gått sönder. Som tur var det bara en luftpistol men skräcken var ju förstås stor. Tyvärr såg min sambo ingen trots att han sprang ut direkt för att kolla. Polisen var också hjälplös, de tog emot anmälan, men vad ska de göra? Vi läste i tidningen nästa dagen att en kvinna hade blivit skjuten i armet med en luftpistol i ett stadskvarter i närheten. Kanske handlade det sig om samma ungdomarna, kanske inte. Vi är väldigt glada att det inte hände något mera, men vi frågar oss verkligen vilka är de som springer runt med en luftpistol och skjuter i andra människors fönster.

2 kommentarer:

Keri sa...

Ojojoj... kultur och icke-kultur alltså på samma natt! Jag hoppas du mår bättre nu. Men har du redan lagat mat efter mumin mammas kokbok? Boken ser ju så söt ut! :-)

krakri sa...

Nuja, kultur är ju ett väldigt brett begrepp.. Men jag mår mycket bättre nu. Glasmästaren har varit hemma hos oss i måndags och allt är fixat nu.

Tyvärr hann jag inte laga mat på muminmammans sätt än, men kanske i helgen.